Op diverse plaatsen zijn er recensies verschenen over het boek 1001 Chess Exercises for Club Players. Hieronder een selectie.

Op de Nederlandstalige website Schaaksite.nl schrijft Herman Grooten (Internationaal Meester, trainer en auteur) zeer sympathiek over het boek en de auteur. Zijn conclusie: een zeer waardevol oefenboek waar veel clubschakers baat bij zullen hebben. Zie hier het artikel.

In de schaakrubriek van het Nederlands Dagblad besteedt Bab Wilders aandacht aan zowel 1001 Chess Exercises for Club Players als het kort ervoor verschenen The 100 Endgames You Must Know Workbook. Conclusie: het is natuurlijk duidelijk dat deze twee boeken zeer goede diensten kunnen bewijzen aan een ieder die schaakles geeft op een school of club. Zie hier het artikel (de derde rubriek op de pagina, dus eerst een stukje naar beneden scrollen).

John Upham, een door de Engelse Schaakbond geaccrediteerde coach en medeoprichter van British Chess News, wijdt namens de Britse website een recensie aan 1001 Chess Exercises for Club Players. Hij sluit af met de volgende woorden: In summary this is an excellent book that goes highly recommended. If I hadn’t had it to review then I would have purchased it anyway ! It it much than more than “just another tactics book”. Zie hier het artikel.

Voor de Noorse krant Verdens Gang is niemand minder dan Simen Agdestein (Internationaal Grootmeester, oud-trainer van wereldkampioen Magnus Carlsen en ex-international van het Noorse voetbalelftal (!)) in de pen geklommen om 1001 Chess Exercises for Club Players te recenseren. Een alinea uit zijn recensie:

I «1001 Chess Exercises» (New in Chess 2019) har Frank Erwich samlet 1001 et lass av oppgaver, hvilket ikke er noen liten jobb, og sortert dem under temaer. Dette er gjort mange ganger før, men boken er likevel fin. Særlig kapitlet om forsvar er ikke dumt. Man er så vant til at man skal angripe i kombinasjonsoppgaver, men kan være fiks i forsvar også.

Vervolgens toont Agdestein 3 Exercises uit het hoofdstuk ‘Defending’. Voor wie het Noors niet machtig is, hierbij zijn reactie naar de uitgever New in Chess: good work! Lots of exercises, few words, just what I like. 😊

In het Magazine New in Chess (M/19-4) laat Matthew Sadler (Internationaal Grootmeester en op het moment van schrijven in de top 50 van de wereld) zijn licht schijnen over 1001 Chess Exercises for Club Players. Een quote uit zijn vaste boekenrubriek ‘Sadler on Books’: I was very impressed by the range of positions that Erwich selected: I found myself muttering ‘Oh that’s nice’ as I went through solving these positions (I’ve done about 400 so far), which is pretty good considering the number of such puzzles I’ve solved!

Hieronder is het eerste deel van zijn artikel te lezen.